Thursday, February 5, 2009

Aku Sepasang Kasut


Nama aku XES.. berwarna hitam. Aku tidak tahu bilakah aku dilahirkan dan juga tak pasti dimanakah tempat kelahiran ku...yang nyatanya aku dah siap dipamerkan di atas rak kaca di kedai XES di Tingkat 3, Careefour Subang Jaya. Dan aku kemudiannya telah dibeli oelh seorang perempuan yang agak kurus juga. Lega aku, sebab kalau perempuan gemuk yang membeli aku...jawabnya..penat la ku sepanjang zaman. Terpaksa menahan beban badannya setiap kali dia memakai aku..tapi dah pun nama aku kasut..
Aku beruntung, perempuan ni menjaga aku dengan baik walaupun terdapat banyak pasang lagi kasut kepunyaannya. Peringkat awal aku dilayan dengan baik dan dipakai hanya untuk majlis-majlis tertentu sahaja. Aku beruntung sebab aku tidak dibawa menemaninya ke tandas...kerana yang jadi mangsa tuan aku untukke tandas ialah sepasang selipar jepun. Masa aku banyak dihabiskan di dalam kereta dan kadangkala dibawah meja di pejabatnya. Sebagaimana aku dihargai oleh tuan aku, begitu juga lah aku menghargainya sehingga pada satu hari, aku dipakai dengan agak rakus dan dibawa berjalan dengan laju oleh tuan aku ni. Aku tidak terperanjat sebab dia memang berjalan laju, tapi pagi ni agak pelik sikit. Akibatnya aku yang sudah agak tua ni..gagal mengawal keadaan dan kasihan, tuan aku terjatuh, bersama-sama dengan aku di tangga dekat rumahnya. Aku tercampak agak jauh dan tumit aku sebelah kiri telah tertanggal. Aku juga mengalami kesakitan sebagaimana tuan aku. Tapi apa nak buat kan..bukan juga salah aku..Kasihan tuan aku..dua hari dia cuti sakit. Dengar khabar pasal insiden tu, kaki dia terseliuh sikit.
Selepas detik itu...aku seolah sudah tak dipedulikan. Ya la..tumit aku dah patah. Aku sedih..aku tak dapat lagi berbakti pada tuan aku. Aku tak dapat lagi ikut dia ke mana-mana..Dan baru baru ni...aku dah nampak siapa yang ganti aku. Sepasang kasut hitam juga, kalau tak silap nama dia VETINI. Aku faham, itulah kehidupan, bila kita sudah tidak berdaya lagi, sudah tidak berguna lagi, kita akan dipinggirkan.
Tapi aku hairan...kenapa la tuan aku tak buang saja aku ni. Dengan tumit aku yang tertanggal ni..aku masih lagi disimpan dalam keretanya dan sesungguhnya aku sendiri tak tau bila aku akan dihumban ke tong sampah..juga aku percaya tuan aku juga tak tau sama ada nak buang aku ke tong sampah atu sebaliknya.

4 comments:

pu3mawar said...

hahahhahhaha lawak nye...

ARA said...

mcm buat karangan BM masa sekolah rendah..soalan popular tu.."Aku sebagai.."he3..

pu3mawar said...

tumpang tanya kak..
ada kak kasut itu tidak dapat menampung berat tuannye...? ahahhahahhahahha a

princess_eryna said...

TERINGAT PLAK ZAMAN SKOLAH DULU...HEHEHEEE.... 100 NPATAH PERKATAAN ERK... TP BEST LAA KAK HAIZA.... AKAK MMG MEMAHAMI PRASAAN KASUT TUH....HEHEHE