Sunday, March 14, 2010

Sakit Itu Menyiksakan

Selaku manusia, hidup dan mati sepatutnya kerana Allah s.w.t sebagaimana firmannya dalam surah Al-An'am ayat 162 yang bermaksud "Katakanlah, sesungguhnya ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah tuhan semesta alam....."syukur yang teramat pada Mu ya Allah kerana masih memberi kesempatan untuk hambaMu ini bernafas dan melangkah di bumi ini. Kesakitan ini walau amat menyiksakan, namun cukup banyak untuk menginsafkan saya. Banyak yang saya janjikan dengan diri ini sepanjang sakit ni..terutamanya hendak menambah amal ibadat (saya tak patut cakap kat sini kan, takut tak terbuat), keduanya saya hendak taat sepenuhnya pada suami dan kedua ibu bapa saya, pas tu saya nak didik anak2 saya betul supaya menjadi seorang muslim dan mslimat yang disayangi Allah....banyak lagi...bla-bla-bla.
Saya tak boleh utarakan semuanya...bahaya...tapi itulah hakikatnya. Saat saya nak dibius saya mengucap dan mohon kemapunan dari Allah sebanyak-banyaknya...manalah tau..waktu tu saya terus tidur untuk selama-lamanya...besar kekuasaanMu Ya Allah..syukur padaMu..
Sebelum masuk hospital, saya sering bermonolog sendiri, kenapa saya yang kena macam ni...orang lain boleh hidup riang ria, sihat walafiat...saya? Saya sering menyalahkan diri sendiri dan takdir, tapi bila dah masuk kat sini macam-macam penyakit yang saya jumpa...Subhanallah.
Satu lagi bila kita sakit ni...kita boleh kenal sebenarnya siapa kawan kita yang sebenar-benarnya..rupanya kawan susah memang payah nak cari. Terima kasih yang tidak terhingga untuk Mira dan Nairul...korang memang kawan sejati...juga kita dapat kenal siapa antara adik beradik yang benar-benar sayangkan kita. Terima kasih untuk adik Salma...semoga tali silaturrahim kita akan kekal sehingga mati.

1 comment:

YoNa said...

sis...i lap u...muahhhaaa